Mis on akne ?

Akne kui krooniline rasunäärmetehaigus näol, seljal ja rinnal, mis on seotud puberteediea hormonaalsete muutustega. Seda kõike näitab hästi vistrike teke nahal, komedoonid, mädavillid ja hullematel juhtudel ka armid.

 

Ravi sõltub sellest, millise akne vormiga on tegemist – kerge, keskmise või raske . Ravimiseks kasutatakse nii nahale kantavaid kui ka seespidiseid ravimeid. Osa ravimeid saab apteegist osta ilma retseptita, seespidiseid ravimeid müüakse ainult arsti retsepti alusel.

Nagu enamuste haigustega pole ka aknega ühte kindlat võlutrikki. Akneravi on personaalne, kestab pikalt ja nõuab kannatlikkust ja arsti nõuannete jäljendamist. Kui raviga alustada varakult siis saab vältida armide teket.

Kõige sagedasem krooniline nahahaigus puberteedieas (85-100%-l noorukitel) ja üks sagedasemaid nahahaigusi üldse. Nahahaigus saab üldjuhul alguse murdeeas, võib kesta 4-9aastat ja paraneb alles peale 24.eluaastat, kuid vahel püsib ka pikemalt. Aknet esineb võrdselt tüdrukutel ja poistel, poistel võib haigus olla raskem. Näo haaratuse tõttu on akne suureks kosmeetiliseks probleemiks, mis tekitab noortele palju psühhosotsiaalseid raskusi.

 

Mõlemal sool on piisavalt androgeene, et tagada peaaegu maksimaalne näärmete töö. Peaaegu kõigil aknehaigetel on rasunäärmed ja rasueritus suuremad kui normaalse nahaga inimestel. Uuri lisaks www.medemis.ee.

Naharakkude sarvestumishäirete tagajärjel muutub rasunäärme viimajuha ava pisemaks. Kui lisandub rohkelt rasu, siis juhad ummistuvad ja tekivad rasukorgid ehk komedoonid. Mustadest avatud komedoonidest pääseb rasu siiski teataval määral välja, kuid valgetest kinnistest komedoonidest mitte, sest nende avaus on palju väiksem.

 

 

Hormoonid.

Enne murdeiga on rasunäärmed pisikesed ja akne ei saa tekkida. Puberteedis meessuguhormoonid stimuleerivad rasunäärmete kasvu ja rasueritust. Rasunäärmete rakkude lagunemisel tekib rasu, mis sisaldab erinevaid rasvhappeid. Akne suurus ja rasu hulk on küllaltki vahekorras.

Rasunäärmete ümbrus on heaks kasvukeskkonnaks mikroobidele. See omakorda tekitab rasvhappeid, mis muudavad näärmeava sarvestumist ja kutsuvad ligi põletikurakke, tehes põletikulisi ummistusi ja mädavillikesi.

Karvanääpsu seina purunemine toob endaga kaasa mädakogumikud ja armikesed, kindlasti mitte pigistada punne.

Haigust otseselt ennetada ega vältida pole võimalik, ent korrapärase nahapuhastusega ja soodustavate faktorite ennetamisega ning õigeaegse hea ravimisega on tõenäosus palju suurem, et haigus ei süvene ülemäära.

Laserravi

  • Laserravi bioteaduses kõva edusamm asi oli peitsiliini avastamine, ilmselt sellele järgneb Eestis mitte nii laialt levinud laserravi. Maailmas on laserteraapia väga levinud ning seda tänu organismi loomuliku ravimisvõime kiirendamisele.

 

  • 1960ndatel sai laserteraapia stardi, siis ilmsesid ka esimesed bioloogilised efektid külma laserkiirte mõjudest kudedele. Sellest alates on see meetod tohutult arenenud ning korduvalt end proovile pannud kas suudab aidata kaasa kudede loomulikule kasvule ning leevendada valu.
  • Laserteraapia mõju vähendada luu – lihaskonna valusi ning põleikke, ka koed hakkavad kiiremini taastuma. Põhimõtteliselt kiirendab laserteraapia organismi loomulikku tervenemise protsessi.

 

“Laserid”

Laserit võib nimetada kokkupressitud valguskiireks, see erineb looduslikust valgusest, sest on sidus ning liigub mööda sirgjoont vaid ühel kindlal lainepikkusel.

1920ndatel pani Albert Einstein aluse laserteooriale ning 1960natel pandi kokku reaalne laser. Mõned aastad hiljem leidis dr. E. Mester katse käigus esimesed bioloogilised efektid pehme laseri kohta. Peale seda on laserravi põhningl tehtud mitmeid teaduslikke uuringuid mis on kaningstust saanud ka suurimas meditsiinianingkirnings “The Lancet.”

 

  • Täna kasutab meditsiin kahte tüüpi lasereid: terapeitilisi ning kirurgilisi. Võimsamaid lasereid kasutatakse kudede lõikamisel ning eemaldamisel. Madala sagedusega terapeutiliste laserite kasutusala on aga peamiselt taastus- ning hooldusravi.

 

  • Sellised laserid on puhtalt selleks, et organismid saaksid looduslikult kiirendada oma paranemisvõimet, sinna alla kuuluvad liiges-, luu-, ning lihaskonna haigused ning ka haava ning teiste nahaprobleemideravimised. Kasutavad peamiselt taastusarstid, füsioterapeudid, massöörid. Külmad on mõeldud vaid paranemiseks ning taastumiseks ega oma mingit halba mõju tervetele kudedele, samuti ei eraldu soojusenergiat.Just see annab antud taastussuunale suurepärased kasutus- ning arenguvõimalused – kiireneb paranemine ilma kõrvalnähtudeta ning vastunäidustusi on äärmiselt vähe.

 

 

  • Madala sagedusega laserkiired tungivad rakkudesse, konventeeritakse mitokondris rakutoitaineks ning tulemuseks on rakuaktiivsuse tõus.
  • Laserteraapia põhineb energia jäävuse seaduse põhimõtetel: energia ei teki ega kao, vaid muundub ühest olekust teise või kandub edasi ühelt kehalt teisele. Põletikulises rakus on toitainete puudus, mis pärsib raku tegevust. Laserteraapias kantakse laservalgus üle rakku, kus seda kasutatakse raku toitainena. See stimuleerib rakufunktsioone ning rakk hakkab täitma oma tavapäraseid ülesandeid. Tööle hakkab naturaalne tervenemine.
  • Peaaegu kõik tugi-liikumisaparaadi nii kroonilised kui ka akuutsed vigastused ning haigused: selning-, kaela- ning turningvalud-pinged, epikondüliit, kukekannus, Achilleuse probleemid, Schlatter’i tõbi jne;

Nahaprobleemid, sealhulgas akne, psoriaas, ekseem, haavad (k.a. kroonilised; lamatised), põletushaavad, ohatis.

Veel: nohu, kurguvalu, angiin, soolatüükad, konnasilmad.

  • Vastunäidustused

 

  • Kuigi laserravil on palju eeliseid ning tõestusi on see siiski teatud juhtudel keelatud. Juhud kui ei tohi kasutada: epilepsia, pahaloomulised, rasedus, kehamaalingud.

Kes meist ei oleks siis kaalu langetuseks proovinud erinevaid dieete.

 

 

Kas sina juba teadsid selliseid nippe ?

 

 

 

Einesta korralikult laua taga – Söögi ajal teleka vaatamine või teiste inimestega rääkimine vähendab sinu keskendumist toidule. Sellest olenevalt tekib sul täiskõhutunne aeglasemalt ning sa sööd rohkem. Korralikult laua taga süües inimene keskendub rohkem toidule ning väldib ülesöömisega kaasnevat kaalutõusu.

 

 

Loobu magusatest gaseeritud jookidest

Kõik võimalikud kihisevad magusad joogid, ka energiajoogid sisaldavad palju kaloreid. Uuringust selgus, et magustatud gaseeritud jookide regulaarsetel tarbijatel on palju suurem kehakaal kui nendel, kes seda ei tee. 10 aasta vältel juua magusaid jooke on vööümbermõõtu võimalik kasvatada ligi 70%.

 

Muuda vesi oma lemmikjoogiks

 

Vesi ei sisalda kaloreid ja ükskõik kui palju sa seda ka jooks, sa ei võta kaalust juurde. See on kõige tõhusam jook kaalulangetamiseks.

Söö vähem jogurteid

Ei vaidle vastu, et jogurtid on seedimisele head, siiski neis on peidus suur hulk kaloreid. Jäta need endiselt oma menüüsse, kuid ära söö neid rohkem kui kord päevas.

 

Võta vabalt

 

Mida vähem on su elus stressi, seda väiksem tõenäosus on ümaraks minna. Ja see on juba teadlaste poolt tõestatud dieet.

 

  1. Maga kauem

 

Kauem magamine võib üllataval kombel aidata kaalu langetada. Kui sa magad vähem kui viis tundi päevas, siis sul on 30 protsenti suurem tõenäosus kaalust juurde võtta. Teadlased on jõudnud järeldusele, et vähemalt seitse tundi päevas magamine aitab kaasa kaalu langemisele.

Söö õhtusöök varem- Kui su õhtusöök jääb väga hilja peale, ei kasuta su keha enam toidust saadud energiat ära ja söödud kalorid muutuvad lihtsamini rasvaks. 4 tundi enne magamaminekut süües ürita selle aja jooksul end võimalikult palju liigutada, mitte lihtsalt televiisorit vaadata.

 

Hoia tervislikud toidud läheduses

 

 

Inimesed kipuvad tihti olema laisad, aga seda saab enda jaoks ära kasutada. Hoia enda läheduses tervislikke snäkke, nagu näiteks erinevaid puu- ja juurvilju. Küpsised ja muu ebatervislik pane kuhugi eemale, et sa peaksid nende kättesaamiseks vaeva nägema. Niimoodi tarbid sa rämpstoitu palju vähem.

 

Kuula kodus olles nii tihti kui võimalik muusikat, sest muusika paneb sind iseenesest end rohkem liigutama – näiteks nõusid pestes puusi nõksutama ja koristades tantsima. Mida aktiivsem oled, seda rohkem kaloreid kulutad.

Naudi rohelist viimasena- Salat sisaldab vähe kaloreid ning seda tasub süüa lõuna või õhtusöögi ajal viimasena. Seda süües tekib täiskõhutunne ning hoiab näljatunnet kauem eemal.

Kaalust alla võtta on võimalik ka palju lihtsamalt.

Kuidas juukseid õigesti pesta ja niisutada.

 

Oskad sa valida endale õigeid šampoone ja palsameid?

On aeg teile seda juuksetarkust uuesti meelde tuletada, eriti külmade ilmade juures!

 

Kuidas näeb välja õige peapesu?

 

Tundub naljakas, aga enamus inimesi teeb seda valesti. Tõhusa peapesu jaoks võib aega minna kuni 20 minutit. Esiteks tuleb pead pesta šampooniga alati kaks korda, sest esimese korraga pesed maha mustuse ja tolmu ning esimene pesukord väga ei vahuta. Korrates pesu saavad juuksed eriti puhtaks, ja teisel korral tulevad esile ka raviained ja šhampoon vahutab ohtralt.

 

Ja kogused olgu väikesed! Šampooni võib olla teelusikatäis ja see tuleb mustad juksedkõigepealt hajutada pihkudel laiali ning siis alles peanahal. Juuksed peavad siis ka enne korralikult märjaks tehtud olema, et šampoon saaks ilusti peas laiali minna. Ja šampooni kannad ainult peanahale, sest see vaht, mis valgub otstele, peseb juba otsa puhtaks. Siis masseerid korralikult ja vahepeal lisad törtsu vett, masseerid uuesti ja nii mitu korda.

 

Alati hoida pigem kauem kui vähem. Tihti peale on mulje jäänud, et kuuma veega peapesu suuda juukseid puhtamaks teha. See võib tõesi olla vaid alguses, sest kuum peanahk hakkab kiiresti higistama ja uut rasu peale tootma mis teeb juuksed kiiresti mustaks uuesti.

 

Erilist tähelepanu tasub pöörata kõrvatagustele ja näo- ning kuklaäärsetele juustele, kuna need kohad lähevad kõige kiiremini mustaks. Nagu ka autopesu juures kus leotame mustust keemiaga lahti võime sama mõtet kasutada ka peapesul, kus väike ootamine aitab paremini šampoonil mõjuda. Ole alati loputades väga hoolikas.

Kui juuksed pestud, pigista nendest õrnalt vesi välja, mitte ära peksa ega vääna ning rapsi neid, sest märgi juukseid on väga lihtne katki venitada. Rätikuturbanit ei ole ka soovitatav pähe jätta kauemaks kui minut, sest siis hakkab juba vajalik niiskus juuksest rätikusse imenduma ja see muudab juukseotsad kuivaks. Vajadusel pigista paar korda juukseid kuivemaks. Föönitamiseks nippe leiad siit.

juustepesu

 

Kas maske on vaja teha ja kui tihti neid teha võib?

 

Juuksemaskid on juustele lisatoit nagu meile vitamiinid. Juuksemaske on vajalik teha rohkem siis kui tunned vajadust selle järgi. Katkiste juuste puhul on mask hädavajalik. Siin sõltub juba kõik maski intensiivsusest, kui tihti neid teha ja kui kaua peas hoida ja kas mask vajab ka veel palsamit peale. See info peaks olema igal konkreetsel maskil kirjas.
Seda milline mask võib sulle kõige kasulikum olla võib öelda ilmselt vaid juuksur, sest ilmselgelt kõigile tundub, et just nende juuksed on kõige hullema seisus üldse, reaalsus on see, et väga tugeva maskiga on võimalik oma juuksed ka üle toita.
Ületoidetud juus näeb samamoodi õnnetu välja nagu rikutud juuski ja kui valida vale mask, siis võid kasu asemel kahju teha hoopis oma juustele. Siinkohal on hea näide tuua juustest mis vajaksid niisutust, kuid kui neile teha valgumaski, siis juuksed muutuvad veel tugevamaks ja tänu sellele võivad murduda kiiremini.
Ja kui rikutud juukseid üle niisutada, siis juhtub see, et nad hakkavad venima. Neile on vaja hoopis proteiine, et muuta nad tugevamaks ja vastupidavamaks.

Arvatakse, et toortoitumine on vanim toitumissuund ja enne kõiki teisi, see oligi inimese esmane toit, enne seda kui tuld kasutatu ning inimene elas troopilises kliimavöötmes, kus kõik viljad olid aastaringselt küpsed ja käeulatuses. Toortoitumine on tänasel päeval küllaltki populaarne ning kandub edasi kiirelt. On inimesi, kes tajuvad end toortoidul olles fantastiliselt, olles vabanenud ülekaalust, kasvajatest või muudest terviseprobleemidest ja parandanud oma sportlike saavutusi.

Tänapäeva läänelik dieet kus tarbitakse palju kõvasti töödeldud ning tundmatuseni muundatud toiduaineid nagu transrasvu, valget suhkrut, valget jahu ning lisaks ohtralt soola, liha- ja piimatooteid, on kaasa toonud hulgaliselt teadmatust tervisevallas. Veel sajand tagasi olid sellised mured nagu allergiad, diabeet, südamehaigused ja kasvajad harva esinevad.

Umbes 10,000 aastat tagasi toimus inimkonna ajaloos väga suur muutus – inimene jäi paikseks, hakkas levima põllumajandus, hakati kasvatama teravilja, kasvatama loomi ja tarbima piima. Evolutsioonilised muutused võtavad aga väga palju aega ning selleks kuluks sadu tuhandeid aastaid, enne kui meie kehad sellise toitumisega harjuksid. Üheks enim levinud probleemiks võiks nimetada gluteeni, laktoosi ning kaseiini talumatust inimestel. Arvestades seda on hakanud inimesed otsima alternatiive. Heites pilgu ajast tagasi, sellesse aega kus inimene sõigi vaid naturaalset ja orgaanilist mis oli talle geneetiliselt palju sobivam ning keha ja tervist toetavam.

Õiged faktid toortoitumise kohta!

Kõik toit mida pole soojendatud üle 42kraadi. See on toit oma naturaalses olekus, kus jäävad alles kõik ensüümid, vitamiinid ja mineraalid. Seetõttu on toortoit ka kõige toitaineterikkaim toit. Kuna vaid 100% toortoitu tarbivaid inimesi leidub tänaseks veel üsna vähe, siis nimetatakse toortoitluseks ka seda, kui menüüs on lisaks toortoidule ka kuni 20 % küpsetatud toitu.

Kuigi rohkem on levinud toortaimetoitlus, võivad toortoitumise alla kuuluda ka loomse päritoluga toidud nagu toores liha, kala ja muna. Loomne toit ei ole inimesele siiski meeldiv ja seal vohavad bakterid mis pole üldse inimorganismile head.

Üheks terviseprobleemide põhjustajaks võibki olla meie toitumine, mis on viimaste aastatuhandete vältel, eriti aga viimase 100 aasta jooksul kordumatult muutunud.

Toortaimetoitlase toidunimekrija kuuluvad puu ja aedviljad, umbrohi, maitsetaimed ja idanid. Omal kohal on ka pähklid, seemned, kuivatatud või külmutatud puuviljad ja aedviljad. Toortoitumises on välistatatud oad ja teraviljad, välja arvatud tatar. Blenderid on toortoitlase hea sõber, sest see aitab teha toite vaheldusrikkalt, huvitavalt ja maitsvalt, erinevaid retsepte loe:

Hammaste pesu on elementaarne ja oluline osa igast päevast, kuid tervete hammaste tagamiseks on oluline ka õige toitumine.

Hambaravi

Ka juhul, kui sul ei ole valu ega muid sümptomeid, tasub käia regulaarselt hambaarsti juures hambaid kontrollimas Hambahaigusi võib ravida tõhusalt, kui need avastatakse juba enne sümptomite tekkimist. Suu ja hammaste tervis mõjutab kogu keha tervist.

Kuidas hoida hambad terved

Milline on seos toitumise ja hammaste tervise suhtes.

  •  Tihe näksimine võib tekitada kõvakoe pöördumatuid kahjustusi ja tungides isegi pehmema hambaluuni kus mikroobid lagundavad hambakrooni seest tühjaks. Inimene ise avastab augu alles siis, kui seest õõnsa hamba vaap murdub. Näiteks hammastele kleepuvate küpsiste või krõpsude poolt esile kutsutud happerünnak võib kesta veel tunde pärast söömise lõpetamist. Hambad saavad puhkust kui vältida söögikordade vahelist näksimist.

 

  • Hambakaariese tõttu tekivad hambaaugud, see tekib siis kui hammastel on mineraali tasakaaluhäired. Hambakaaries on lihtne tulema kui oleme harjunud janu korral jooma morssi, coca-colat või muid ülesuhkrustatud jooke. Suhkrustatud joogid lõhuvad hambakesta ja kokkupuutel hambapinnaga muutub hambakude õrnaks ja kiiresti kuluvaks. Vedelike suhkrusisaldus soodustab ka kaariasebakterite olemasolu, selleks ongi oluline juba imikueas janu korral puhast vett juua.

 

  • Alati sisaldab meie toit ka suhkruid. Kõigist toidukordadest saavad toitu ka suus pesitsevad mikroobid ja bakterid, kelle jääkaineteks on piimhape. Mida tihedamalt me sööme seda suuremat happerünnakut peavad hambad taluma. Kaariesemure saab vähendada hammastesõbralikult süües, mis kujutab endast kolme kuni nelja tunniseid pause toidukordade vahel. Nii suudavad süljenäärmed toota vajalikku sülge mis happerünnaku taasmineraliseerib.

Kõik need trikid aitavad ka kehakaalu hoida kontrolli all.

 

  • Hammaste eest hoolitsemisel tasuks tähelepanu pöörata hambapesutehnikale, toitumisharjumustele ning hambaarsti juures kontrollis käimisel. Hambaid tuleb pesta 2 korda päevas, hommikul ja õhtul ning üks kord päevas tuleb puhastada ka hambavahed, kas hambaniidi, hambavaheharja või hambavahe veesurvepesuriga, sõltuvalt sellest, siinkohal tasuks kuulata hambaarsti soovitusi. Väga oluline on ka hammaste puhtuse kontroll peale hambapesu. Seda saab teha, kas närides hambakatu indikaator tablette, mis värvivad puhastamata jäänud hambakatu eredat värvi. Odavaim ja lollikindlaim viis on keelega üle hammaste tõmmata, reeglina on puhas hammas sile kui klaas. Hambapesu eesmärk on puhas hammas. Parima tulemuse saab siiski spetsialistide juures.

 

 

  • Lapsi kutsutakse hammastekontrolli kirja teel või kooli kaudu. Avalik hambaarst on kõigile tasuta kes on alla 19-aastased. Korrapärane kontroll võimaldab avastada probleemid nende algstaadiumis, mis teeb nende lahenduse kiiremaks, meeldivamaks ja odavamaks.